lørdag, mai 16, 2009

Politisk ukorrekt


Bilde fra Husfliden

Jeg har Østfold bunad, den er veldig fin synes jeg, særlig den broderte skjorten. Det som imidlertid er saken er at jeg i år ikke har lyst til å ha bunad 17 mai. Med 1 åring på armen og 5 åring jeg må fly etter ser jeg for meg at sjalet henger på snei det meste av dagen - ikke så lekkert. Dette har jeg fått nevnt for flere og alle rister på hodet - DU MÅ JO HA BUNAD!

Så sa er mitt spørsmål: Er det politisk ukorrekt og ikke ha bunad 17 mai når man har en feienede flott i skapet?

17 kommentarer:

Ruth Bernssen Bø sa...

Om det er politisk ukorrekt å ikkje bruka bunaden 17.mai, veit eg ikkje, men eg tykkjer det må vera opp til deg.
Når eg hadde mine tre små, syns eg det var eit styr å bruka bunaden. Ungane med sine søljer hekta seg fast i mine søljer og perlebelte/brystduk osv, og stadig var det noko som måtte fiksast.

Ha ein fin 17.mai med eller utan bunad.

Tulip sa...

Neida, det er det slett ikke. Husker godt tida da ungene var så små som dine, det var et ork med denne bunaden...Det er jo et krevende plagg å bære.
Nei, pynt deg med noe annet de åra ungene er små, så kan du heller bevare bunaden fin til neste gang du er klar til å ha den på!
Ønsker deg en fin feiring!

Fjordheim sa...

Bunad er vel som et annet klesplagg. En bruker det en syns passer best for tiden. Syns det er fint med bunad, men mener folk må få bruke de klærne de selv vil til enhver tid.
Ser faktik ut som vi ungår både snø og regn på 17.mai i år.
Ønsker deg en flott 17.mai.

umulie sa...

Det er nok ikke politisk ukorrekt å la den henge i skapet et år. Jeg har "alltid" brukt bunad, selv når jeg ammet. Et år fikk jeg ikke somlet meg til gullsmed for å få repartert beltet mitt, og jeg fikk ikke brukt bunad 17. mai. Jeg syntes det var helt feil, og var nesten flau over de klærne jeg gikk i, selv om de var fine. Så for meg er 17. mai=sognebunad!

Håper du finner ut av hva som er best for deg! Gratulerer med dagen i morgen!

~L~ sa...

Få på deg bunaden snuppa:)
jeg har ei på 1 år og ei på 3 år, bunaden min skal ikke henge i skapet imårra;)
Ha en fin 17. mai feiring, med eller uten bunad!

Jannicke sa...

Absolutt ikke!
Ta på deg akkurat det du vil!!
Hvem i all verden har rett til å legge seg opp i det!?
Kos deg, og nyt dagen!! J.

Crinoline sa...

Hei,selvfølgelig må du ta på deg det du selv ønsker. Ønsker deg en fin feiring av nasjonaldagen.

Anonym sa...

NEI- jeg gjør det samme!
har bunaden i skapet iår- til tross for at jeg er stolt av den. Har en ( snart) ett- åring og har mer enn nok med å få på henne klærne, og stryke skjorter til alle andre i familien! Har kjøpt meg kjole i år-kjempefornøyd med den avgjørelsen:-)
Og resten er opp til deg!
Ha en kjemefin 17 Mai,
klem Hege.

elisabeth sa...

GRATULERER MED DAGEN, og kos dere masse!!!!
Molly hilsen fra skogen:)

Line sa...

Gratulerer med dagen!! Med eller uten bunad (¨,)
Hipp hipp HURRA!!

Anonym sa...

Hei!
Sitter her med trøtte bein og leser bunadinnlegget ditt.
Veit du, Da ungene var små og jeg hadde "ammepupper" hadde jeg andre klær på meg, av reint praktiske grunner. Og jeg skjønner godt hva du skriver om...håper du hadde på deg hva du ville og ikke lot andre bestemme for deg.
Vennlig hilsen Siv Kile

Gro/ I Gros Hage sa...

Her kjørte vi bunad i år - men jammen var det deilig å komme hjem og få den av igjen også :-) Hade vært mye mer praktisk med en lett kjole enn å springe omkring i 10 kilo stakk...

Vet ikke om du har vært politisk ukorrekt uten bunad i år, men kanskje utrendy? Bunad er in!

Smilla sa...

Hipp hurra MED eller UTEN bunad. Så lenge du er påkledd er det bra!!

Håper dere har hatt en fin dag på Toten!

mali-mo sa...

Gratulerer med dagen! Håper du har hatt en flott dag uansett hva hva du har hatt på deg ;) jeg har hatt bunadsfri, sv naturlige grunner hehe ;)

Karna sa...

Slett ikke, heldigvis bestemmer vi slikt selv. Skjønner deg veldig godt, håper du tok det rette valget!

Heidi og Cathrine sa...

Heisann!
Hva ble det til?? Med eller uten bunad på 17. mai? Jeg for min del lurte også litt i år. Ikke pga av små barn men for at jeg spilte stortromme i korpset.. og det ble MED bunad :) Trodde kanskje det skulle bli vanskelig men nei da, det gikk så greit så:))
Vedr. GG lampeskjermer... mener jeg har kun et par stk igjen. Da spørs det hva du er på utkikk etter..?? Kan muligens skaffe, men det vil evt. ta litt tid.
Ha en riktig fin uke.

:-)

Frk.Badegakk sa...

Er ikke det smak og behag da? Bunaden er flott den, men den skal vel ikke være noen tvangstrøye? Gjør som du vil du, og kos deg uansett! Det er min mening=D