søndag, april 22, 2012

Helgepizza


Bilde: Slik så Olstad pizzaen ut når den var ferdig.

Storebror fant bilde av en pizza i Grodon Ramsays kokebok: Gjør det enkelt. Slik kan vi lage sa han...Så da var spørsmålet: Er det som er enkelt for Hr Ramsay enkelt for Olstad fruen?

Vi hadde jo som vanlig ikke alle ingredienser, måtte til med egen tilpassing men Pizzaen ble god og den var enkel og lage. Barna likte den og alt i alt en suksess.



Pizzadeig
650 gram hvetemel
2 ts tørrgjær
3-4 ss olje
4 dl lunkent vann.

Blandet ut tørrgjøren i det lunkene vannet og lot det stå på benken. Hadde olje og mel i kjøkkenmaskinen og startet opp. Mens den gikk hadde jeg gjær/vannblandingen i litt raskt så kjørte jeg kjøkkenmaskinen til det ble en fin deig. Satte den på heving ved ovnen i ca en halv time, da hadde deigen fått ca dobbel størrelse.

Bilde: Pizzadeig kjevlet ut. 
Kjevle har jeg fått av min svigerinne hun har laget det. Hun har brent inn teksten: Brukes kun til baking. Noe jeg synes er festlig:-) Kanskje hun bekymret for sin lillebror.

Pizzasaus 
1 boks, ca 2 dl med hakkede krydrede tomater (Basilikum), vi brukte den fra Eldorado.
1 ss smør.

Dette kokte opp i en kjele og så småkokte den på middelsvarme til en del av vesken hadde kokt bort.


Fyll
Masse god ost.
Delte Cherrytomater
Pepperoni

Når deigen hadde hevet i ca en halvtime, delte vi den i to, kjevlet ut to tynne pizzabunner  la de på stekeplater med bakepapir. Hadde på sausen og fyllet (først ost, så tomat og pepperoni) så stekte vi pizzaen i 8-10 min.

Før når jeg har laget pizza har jeg etterhevet deigen, også etter den er kjevlet ut. Det ble veldig godt uten ekstra heving, og ikke minst mye raskere.


 Bilde: Pizzaspiserne var omtrent umulig å få tatt bilde av. 




Mange nye bakeboller på lageret forresten.


2 kommentarer:

Hulda sa...

Så flott innlegg av en deilig pizza, og noen fine pizzaspisere. :) La også merke til den fine kurvstolen din! :)) Koselig hos deg!

Fjordheim sa...

Herlgie pizzaspisende unger.
Ser kjempegodt ut.
Jeg lager og pizza omtrent slik. Litt forskjell på hva jeg fyller den med. Men har begynt å bruke herm.tomater som saus. Syns det er mye bedre enn pizzasausen i pose. Sikkert sunnere også.
Ha en god søndag :)